Karty zbliżeniowe – alternatywa dla kluczy w pokojach hotelowych

Karty zbliżeniowe – alternatywa dla kluczy w pokojach hotelowych

Otwieranie drzwi przy pomocy karty zbliżeniowej – to rozwiązanie powszechnie stosowane w branży hotelarskiej. Dlatego dziś opowiemy nieco więcej o systemach kontroli dostępu w obiektach hotelowych. W jaki sposób działa taki system i jakie korzyści niesie dla właściciela obiektu wdrożenie tego rozwiązania? Sprawdźmy!

Czym właściwie jest system kontroli dostępu?

Systemy KD (systemy kontroli dostępu) umożliwiają sprawowanie kontroli nad przepływem osób na terenie danego obiektu. W największym uproszczeniu, taki system polega na udzielaniu bądź ograniczaniu dostępu do sektorów wydzielonych na terenie danego obiektu – sektorami tymi mogą być piętra bądź osobne pomieszczenia (na przykład pokoje hotelowe czy biura). Wejście na teren danego sektora jest możliwe po przekroczeniu danego punktu kontrolnego – zazwyczaj rolę takiego punktu pełnią drzwi z zamkiem, który po weryfikacji danej osoby może zostać otwarty. Weryfikacja przebiega na przykład poprzez wpisanie kodu, zeskanowanie odcisku palca czy właśnie karty zbliżeniowej. Działanie systemu jest koordynowane przez oprogramowanie, nad którym kontrolę sprawuje administrator – na przykład obsługa hotelowa.

Karty zbliżeniowe czy klucze?

Używanie kart zbliżeniowych jest po prostu wygodniejsze od stosowania tradycyjnych kluczy. Na takiej karcie możemy zapisać informację – na przykład o tym, że jej posiadacz jest uprawniony do otwierania drzwi hotelowych do danego pokoju w danym okresie czasowym. Karty zbliżeniowe nie muszą być więc przypisane do danego pokoju. Sytuacja wygląda zgoła inaczej w przypadku kluczy – zgubioną parę trzeba dorobić. W tym miejscu warto zatrzymać się przy koszcie całej operacji – koszt wyrobienia pojedynczej karty zbliżeniowej to kilkanaście złotych, jednak przy wyrobieniu 100 sztuk plasuje się ona w przedziale między 5 a 10 złotych. Dorobienie kluczy tradycyjnych to już kilkanaście do kilkudziesięciu złotych – w ich wypadku nie ma mowy o hurtowym zamówieniu, ponieważ każde drzwi mają inny zamek, tak więc klucze muszą być dorabiane osobno. Na tym jednak korzyści się nie kończą – w przypadku używania karty magnetycznej jako klucza hotelowego, administrator wie dokładnie, czy gość hotelowy opuścił pokój w ustalonym terminie. Drzwi nie otworzą się ponownie bez wniesienia opłaty za kolejną dobę lub godzinę. System KD i karta zbliżeniowa tworzą wspaniale zgrany duet, z którym będziemy mieli do czynienia w coraz większej liczbie obiektów hotelowych!