Audyty, kontrole, serwisowanie to konieczność

Audyty, kontrole, serwisowanie to konieczność

Niby każdy z nas wie, że właściwe serwisowanie sprzętu oraz kontrola urządzeń pozwalają na jego dłuższe użytkowanie, utrzymanie jego jakości na równie wysokim poziomie, a co się z tym wiąże – podwyższenie efektywności pracy całego przedsiębiorstwa. Jednak sama wiedza nie zawsze wystarcza; tutaj znaczenie ma przede wszystkim praktyka.

Regularny audyt – bo liczy się bezpieczeństwo

Nie tylko świadomość tego, że regularne serwisowanie sprzętu podnosi jakość wyprodukowanych przez nas towarów i wzmaga ich sprzedaż, powinna być powodem, dla którego decydujemy się na ten i podobne kroki. Zarówno kontrola maszyn, jak i cyklicznie organizowane audyty pozwalają podnieść poziom bezpieczeństwa wszystkich pracowników, a także klientów – gdyby miały trafić do nich niepoprawnie wykonane produkty. Maszyny lubią się psuć, a pracownicy – popadać w rutynę, dlatego wprowadzanie audytów zewnętrznych to podstawa każdego zakładu pracy. Co jeszcze nią jest?

Kontrola uprawnień? Tak!

Ważna jest również kontrola odnawianych przez pracowników uprawnień, czy to na wózki widłowe czy urządzenia  wymagające specjalistycznej wiedzy do obsługi, na przykład te posiadające chociażby laser do spawania. Spore znaczenie w firmach, w których to właśnie spawanie stanowi główny element pracy, ma audyt spawalniczy – ponieważ efekty niepoprawnego spawania mogą zagrażać zdrowiu, a nawet życiu zatrudnionych spawaczy. Jako pracodawcy wraz z pracownikami powinniśmy dostosować się do wszystkich norm oraz uwag pozostawionych przez audytorów – wszystko po to, by podnieść poziom bezpieczeństwa firmy oraz, przy okazji, jakość oferowanych usług i produktów.

Szkolenia nowych pracowników – nie tylko BHP

BHP (bezpieczeństwo i higiena pracy), PPOŻ (ochrona przeciwpożarowa) i PPŻ (podstawowe podtrzymanie życia) to obowiązkowe szkolenia zakładowe, przy czym nie powinny być one tymi jedynymi. Każdy pracownik zakładowy powinien zostać przeszkolony również w zakresie działania obsługiwanych maszyn, a w szczególności z procedur mających zastosowanie w przypadku ich awarii. Nieodłączenie maszyny, która jej uległa, samodzielna próba naprawy bez odpowiedniej wiedzy i przeszkolenia czy zastosowanie środków naprawczych niezgodnie z ich przeznaczeniem (na przykład środki antykorozyjne), może skończyć się prawdziwą tragedią. Dlatego tak ważne jest również regularne serwisowanie maszyn zakładowych – nie tylko wtedy, gdy doszło już do awarii, ale właśnie po to, by jej uniknąć.